فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو + پلن و استراتژی های لازم در سئو و دیجیتال مارکتینگ

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو + پلن و استراتژی های لازم در سئو و دیجیتال مارکتینگ

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو موارد بسیاری می باشند ولی در اینجا به مهم ترین آنها که وزن و اهمیت بیشتری دارند می پردازیم. این فاکتور ها و معیار ها قبلا توسط اس ای ام راش منتشر شده ولی نسخه جدید این مطالعات جدیدا توسط همین سایت منتشر گردیده است که در اینجا قصد دارم تا آنرا به همراه استراتژی ها و پلن های کاربردی برای شما دوستان و همکاران گرامی، تحلیل و آنالیز نمایم.

هدف ما در اینجا این است که با استفاده از آمار و اطلاعات واقعی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ، تصمیم های درست و واقع بینانه بتوانیم بگیریم. خیلی ها ممکن است خیلی چیز ها بگویند… که حتما شنیده اید و می دانید که چقدر اختلاف نظر در این زمینه ها زیاد هست… چه به لحاظ مسائل فنی چه از نظر مسائل مارکتینگ. مثلا شما ممکن است که کار را با جستجوی کلمات کلیدی مناسب شروع کنید… ولی آیا می دانید که در همین نقطه نیز خیلی اختلاف نظر ها وجود دارد؟ مثلا بعضی عین کلمات کلیدی را که از کی دبلیو فایندر (KWfinder) پیدا می کنند را به عنوان کلمه کلیدی اصلی یا تگ یا انکر تکست استفاده می کنند، ولی بعضی ها ترکیبی از کوئری های مختلف را از خود گوگل بر می دارند و استفاده می کنند. برخی نیز در بعضی جاها عین کلیدواژه های مهم، در برخی جاها کلمات مترادف و هم خانواده، و در بعضی جاها هم کوئری های ترکیبی را استفاده می کنند، که خود من این کار آخر را انجام می دهم معمولا، و غالبا خود کیورد یا کوئری را کپی نمی کنم.

 

از طرفی مسائل فنی سایت هم بسیار مهم تر شده اند، چرا که رقبای شما در موتور های جستجو بیشتر به سرعت سایت و سرور و … اهمیت می دهند، بنابراین شاید دیگر استفاده از سرور های بهینه و سایت های بهینه سازی شده یک گزینه اختیاری نباشد، همانطور که دیگر اس اس ال (SSL) ضروری است و اگر شما این کار ها را انجام ندهید و از این گزینه ها استفاده نکنید، در رنکینگ گوگل و … پایین تر خواهید آمد. برای همین مورد، خود ما دیگر سعی می کنیم از این به بعد سراغ هاست وردپرس برویم برای سایت های وردپرسی، که شاید ایران سرور بهترین گزینه باشد (خود ما نیز سعی می کنیم برای سایت های جدید وردپرس خودمان از هاست وردپرس ایران سرور استفاده کنیم).

 

یکی از روش های مرسوم که خوب معمولا هم خوب جواب می دهد این است که شما به چند تا از سایت های رقیب نگاه کنید و بک-لینک ها و محتوا و کلیدواژه ها و استراتژی های آن را آنالیز نمایید و ببینید که دقیقا چه کاری انجام داده اند و شما هم همان کار ها انجام دهید تا لااقل به رنکینگ آنان نزدیک شوید. ولی من معمولا ترجیح می دهم که با پلن و استراتژی دیجیتال مارکتینگ خودم جلو بروم که معمولا سئو در آن همه چیز نیست، بلکه بخشی از آن است، و بعد به همان اندازه به سئو اهمیت می دهم. تازه در خود سئو هم دیگر الان افراد حرفه ای و حتی خود الگوریتم های هوشمند گوگل هم می دانند که شما نباید برای گوگل بنویسید بلکه باید برای مخاطب بنویسید! یعنی خیلی به اینکه گوگل چی دوست دارد و رقبا چه کار کلیشه ای و تکراری انجام می دهند کاری نداشته باشید و سعی کنید که نچرال و طبیعی بنویسید… الگوریتم های جدید گوگل هم به اندازه کافی هوشمند شده اند که متوجه این مسائل بشوند و برای نچرال و طبیعی نوشتن شما ارزش زیادی قائل هستند. البته چه برای آنالیز این مسائل و چه برای تولید محتوا و لینک-بیلدینگ و غیره نیز ابزار ها و نرم افزار های زیادی ساخته شده اند که می توانند کمک زیادی به پیشرفت پروژه شما نمایند.

 

17 تا از فاکتور هایی که در رنکینگ صفحات در موتور های جستجو تاثیر مهم تری دارند عبارتند از: 

  1. بازدیدهای مستقیم از سایت (مثلا از طریق ایمیل و پیامک و بوک مارک کردن یا تایپ کردن آدرس سایت در مرورگر و …)
  2. زمان باقی ماندن بر روی سایت (مثلا 2 دقیقه یا 20 دقیقه افراد بر روی سایت شما زمان صرف می کنند و بعد خارج می شوند…)
  3. تعداد صفحاتی که در هر دفعه از سایت شما بازدید می کنند (مثلا 4 یا 5 صفحه از سایت شما را می ببینند و بعد دیگر مرورگر را می بندند…)
  4. نرخ پرش (که به پارامتر های قبلی بستگی دارد… یعنی چند درصد از بازدیدکنندگان سایت بدون هیچ تعاملی از سایت خارج شدند.)
  5. تعداد کل دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند (مثلا شما از 100 تا دامنه 2000 تا بک-لینک گرفته اید، و تعداد دامنه ها اهمیت زیادی دارد.)
  6. تعداد کل بک-لینک ها (مثلا 2000 تا یا 3000 تا بک لینک از جاهای مختلف گرفته اید.)
  7. تعداد کل آی پی هایی که از آن ها لینک گرفته اید (مثلا شما ممکن از 10 تا سایت بک-لینک گرفته باشید که روی یک سرور با یک آی پی هستند، بنابراین تمامی آن ها یک آی پی محسوب می شوند.)
  8. تعداد کل فالو-بک لینک ها (مثلا شما 10 تا بک لینک گرفته اید که 7 تا از آنها نوفالو و 3 تا دوفالو بوده است که خوب در این فاکتور همین 3 تا به حساب می آید.)
  9. طول محتوا (مثلا مقاله ای با تعداد 1000 کلمه یا 10.000 کلمه بر روی سایت خود دارید…)
  10. اینکه سایت شما HTTPS هست یا نه (اگر سایت شما اس اس ال ندارد یک نقطه ضعف محسوب می شود …)
  11. تعداد کل انکر ها (مثلا سایت شما 70 یا 80 تا انکر تکست دارد در کل… حالا روی چه کلیدواژه هایی دیگر بماند…)
  12. کیورد در انکر (وجود کلمه کلیدی در انکر تکست بک-لینک ها… و اینکه شما چه کلمات کلیدی را در انکر تکست ها انتخاب کردید… اهمیت آن 12 ام هست در این لیست نه بیشتر!)
  13. کیورد در متن (مثلا شما چه کلیدواژه هایی را در مقاله خود به کار برده اید… فاکتور 13 ام در این لیست!)
  14. چگالی کلمات کلیدی (این را همین پلاگین سئو هم در وردپرس می گوید که مثلا 0.3 % خیلی کم هست…)
  15. کلیدواژه در تایتل (یعنی آیا کلمه کلیدی را در تیتر مقاله یا صفحه به کار برده اید یا نه…)
  16. کیورد در متا (یعنی آیا در توضیحات متای صفحه یا … کلیدواژه مورد نظر را به کار برده اید یا نه…)
  17. ویدیو در صفحه (یعنی آیا لینک یک ویدیو در صفحه شما وجود دارد یا نه… دقت کنید که خود ویدیو چون موارد 2 و 4 را بهبود می دهد بسیار با اهمیت تر می تواند باشد…)

 

اگر پلن و استراتژی سئو و دیجیتال مارکتینگ لازم دارید با ما تماس حاصل فرمایید:
ایمیل:  info@2018marketing.ir
موبایل/تلگرام/واتساپ:  09385598287 
فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو

 

در این میان از اطلاعات رسمی گوگل نیز استفاده شده است و منابع بسیار با ارزشی هم در اینترنت هست که توضیح می دهد چگونه فاکتور های رنکینگ کار می کنند و کدام فاکتور ها مهم تر هستند. همانطور که مشاهده کردید 6 تا از این 17 تا فاکتور به بک-لینک ها مربوط می شود که چگونه روی چه کلیدواژه هایی و از کجاها بک لینک گرفته اید؛ یعنی علاوه بر اینکه از چند تا دامنه لینک گرفتید 5 تا فاکتور دیگر هم مهم هستند:

  •  تعداد کل دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند
  •  تعداد کل بک-لینک ها
  •  تعداد کل آی پی هایی که از آن ها لینک گرفته اید
  •  تعداد کل فالو-بک لینک ها
  •  تعداد کل انکر ها
  •  کیورد در انکر

 

همچنین توصیه می کنم که سعی کنید که استراتژی سئو چابک و پایداری داشته باشید و از تغییرات زیاد و ناگهانی بپرهیزید. این پایداری و ثبات به بیزینس و مارکتینگ شما نیز کمک می کند و می توانید فیدبک کار خود را به خوبی مشاهده و آنالیز نمایید.

 

خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ
اگر پلن و استراتژی سئو و دیجیتال مارکتینگ لازم دارید با ما تماس حاصل فرمایید: info@2018marketing.ir موبایل/تلگرام/واتساپ: 09385598287

 

نحوه انجام این تحقیقات و نتایج حاصل توسط اس ای ام راش به این صورت بوده است که 600.000 هزار تا کیورد را مورد بررسی قرار داده اند و نتایج 100 تا جایگاه اول را در سرپ (صفحه نتایج موتور جستجو) برای هر کیورد مورد تحلیل و آنالیز قرار داده اند. همچنین برای پیدا کردن اهمیت این پارامتر ها، از یک الگوریتم یادگیری ماشین به نام جنگل تصادفی (Random Forest) استفاده کرده اند. از اینجا این 17 فاکتور را به ترتیب اهمیت پیدا کردند و در مواقعی که نتایج برای لانگ تیل (دم دراز) کیورد ها با شرت-هد(سر کوچک) خیلی فرق داشته آنها را بیان نموده اند. در اینجا منظور از لانگ تیل ها عباراتی هستند که بیش از 4 کلمه در آنها باشند. برای هر کدام از نتایج 3 مورد را مورد تحلیل قرار داده اند:

  1. فاکتور های آن-پیج (یعنی در همان صفحه چه پارامتر هایی رعایت شده است…)
  2. پروفایل بک-لینک (یعنی به/از کجاها و به چه طریقی لینک داده شده/گرفته شده)
  3. دیتای ترافیک (یعنی میزان بازدید و نحوه مشاهده صفحات و اینکه از کجاها بازدیدکنندگان آمدند و …)

 

همچنین نتایج را بر حسب میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد دسته بندی قرار داده اند که بین 1 تا 100 را کم، 101 تا 1000 را متوسط، 1001 تا 10.000 را زیاد و بیش از آن را بسیار زیاد نامیده اند. در ضمن از آنالیز همبستگی (Correlation) هم استفاده نکرده اند، یعنی مثلا بین تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند و رتبه آن در گوگل، تحلیل همبستگی انجام بدهند و سپس بر اساس سایز همبستگی ها دسته بندی نهایی را انجام بدهند. چون این گونه آنالیز برای این گونه تحقیقات مناسب نیست؛ به دلیل اینکه هم یک پارامتر ممکن است که به چندین پارامتر دیگر وابسته باشد، و هم اینکه کلیدواژه های زیادی وجود دارد که نتایج برای آن ها بسیار خارج از محدوده است (یعنی خیلی کمتر یا خیلی بیشتر از مقادیر نرمال) و چون تحلیل همبستگی به اینها حساس می باشد خوب نیست که از آن در این تحقیق استفاده شود.

 

خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ
فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو + پلن و استراتژی های لازم در سئو و دیجیتال مارکتینگ را در این مقاله برای شما دوستان و همکاران گرامی آورده ام، اگرچه کمی حالت کلی دارد و برای جزییات و موارد دقیق تر و مفصل تر می توانم برای پروژه شما و شرکت شما یا … هر نوع پروپوزال و پلنی که بخواهید بنویسیم و خدمت شما ارسال کنم. اگر نیازی به مشاوره یا پلن هم ندارید و فقط طراحی و پیاده سازی نیاز دارید نیز می توانیم برای شما انجام دهیم. لذا در صورت تمایل با ما تماس حاصل فرمایید. با تشکر فراوان

 

حتما شنیده اید که هر فاکتوری دارای وزن خاصی در سئو و در رنکینگ گوگل و … می باشد. در این اینفوگرافی این وزن ها را می توانید برای این 17 پارامتر مهم در رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو مشاهده نمایید:

 

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو + پلن و استراتژی های لازم در سئو و دیجیتال مارکتینگ

فاکتور های مهم در رنکینگ و سئو + پلن و استراتژی های لازم در سئو و دیجیتال مارکتینگ

 

در این آمار ها آمده است که 45 % تفاوت طول محتوا وجود دارد بین صفحاتی که 3 تای رتبه اول را دارند در سرپ (SERP) و لینکی که در رتبه 20 ام قرار دارند. همچنین 65 % از دامنه هایی که برای کلمات با حجم جستجوی بالا رنکینگ خوبی گرفته اند HTTPS هستند. 10.000 تا اختلاف وجود دارد بین تعداد دامنه هایی که به سایت های بین رتبه 2 و 10 لینک داده اند برای کلمات پر جستجو، یعنی سایت رتبه دوم مثلا 1100 تا بک لینک از دامنه های مختلف دارد ولی سایت رتبه 10 ام مثلا 100 تا بک لینک از دامنه های مختلف دارد. نرخ پرش 3 تا سایت اول در سرپ 49 % است، پس این بدین معنی است که اگر می خواهید همیشه در 3 تا جستجوی اول در گوگل قرار داشته باشید لااقل سعی کنید نرخ پرش شما بیش از 49 % نباشد (البته این یک آمار کلی به طور میانگین است وگرنه خود ما سایت هایی داریم که نرخ پرش آن بدتر از این بوده ولی در رتبه اول بالا می آید). همچنین، 18 % از دامنه هایی که برای کلیدواژه های پر جستجو رتبه خوبی دارند آن کلیدواژه را در متن مقاله ندارند (به نظر من شما سعی کنید که لااقل یکبار آن کلیدواژه را در متن بیاورید ولی این آمار می گوید که گوگل چقدر هوشمند است که باز هم آن هایی که محتوای خوبی دارند را حتی با این شرایط در سرپ بالا می آورد). حدود 3 درصد صفحات دیده می شوند در یک مرتبه (session) وقتی که کاربر از طریق جستجو وارد وبسایت می شود، یعنی هر کاربر به طور متوسط در مرتبه بازدید فقط حدود 3 تا از پیج های سایت را می بیند نه بیشتر! سایت هایی که در رتبه دوم هستند 20 % دامنه های بیشتری که به آنها لینک داده اند در مقایسه با سایت های رتبه اول (بدون در نظر گرفتن کلمات کلیدی برند )؛ یعنی سایت های رتبه اول کمتر لینک گرفته اند. این بدان معنی است که سایت های رتبه اول گوگل مقام بک-لینک کمی ضعیف تری دارند نسبت به رتبه دوم ها. این نکته بسیار جالب هست و گوگل شاید این کار را انجام می دهد تا آنهایی که خیلی هم روی لینک-بیلدینگ تمرکز نکرده اند بتوانند به جایگاه نخست برسند، یعنی گوگل رتبه یک را برای کمی ضعیف تر ها رزرو کرده است! از طرفی، در این آمار ها نشان داده شده است که 2.2 برابر بک-لینک بیشتر به سمت لینک هایی می رود که در رتبه اول هستند تا رتبه دوم (در مواقع اوج جستجوی با حجم بالا). یعنی مثلا اگر 10 تا از سایت های دیگر دنبال لینک دادن به لینک رتبه دوم باشند، 22 تا سایت دیگر هستند که دنبال لینک دادن به لینک رتبه اول هستند و این کار را انجام می دهند. همچنین می بینیم که طبق آمارها 3 % بک-لینک ها دارای کیورد در انکر تکست هستند، که البته در برخی مواقع اوکی هست و شاید لازم باشد یا چاره ای نباشد، ولی چون طبق همین آمارها وجود کلیدواژه در انکر تکستی از آن بک لینک می گیرید مهم و دارای وزن قابل توجهی است، پس بهتر است که در صورت امکان شما این کار را انجام دهید و به آن 97 درصدی که این کار را انجام نداده اند نگاه نکنید! بنابراین همانطور که در این اینفوگرافی مشاهده نمودید، هر پارامتری دارای وزن خاصی است، یعنی ارزش هر فاکتور مشخص است پس به همان میزان باید روی آن تمرکز کنیم، نه بیشتر و نه کمتر؛ به این می گویند سئو و بهینه سازی!

 

خدمات اس ای او ( سئو )
ما می توانیم سایت شما را از نظر سئو بهینه سازی نماییم. خدمات ما با قیمت مناسب و کیفیت بالا می تواند اجرا و پیاده سازی گردد. جهت مذاکره و سفارش با ما تماس حاصل فرمایید! همچنین در صورت تمایل می توانید برخی از کلیدواژه ها و کوئری هایی که خود ما سئو کردیم برای سایت های خودمان، و به راحتی به صفحه اول گوگل آمدیم را با توضیحات و اسکرین شات در این لینک از سایت استارتاپ ما مشاهده نمایید.

 

calculations in digital marketing

هر 5 تا لینک بالای صفحه اول گوگل متعلق به سایت های ما می باشد(امروز 7 فوریه 2020 مجدد بررسی کردم).

 

فراموش نکنید که از سئو و دیجیتال مارکتینگ “باید نان بروز خورد”، یعنی هر چیزی تا یک زمانی کار می کند و بعد از مدتی از دست می رود و شاید منقضی بشود… یکی از مفیدترین ابزار ها در سئو بک-لینک الکسا می باشد که هر یک حداکثر 2 سال معمولا می ماند و بعد ریزش پیدا می کند… لذا سعی کنید که در سرپ گوگل و شبکه های اجتماعی سریعا جواب بگیرید و از آن استفاده کنید وگرنه از دست می رود کم کم!

 

با اینکه در این مطالعات جدید 5 فاکتور مهم دیگر اضافه شده ولی همچنان مهم ترین فاکتور در رتبه بندی، ترافیک مستقیم وبسایت است. یعنی عملا در این آمارها دیده شده است که وقتی کاربران زیادی مستقیما به وبسایتی می روند، گوگل برای آن دامنه آتوریتی (Authority) و ارزش زیادی قائل است. سیگنال های رفتار کاربری مانند زمان بر روی سایت، تعداد صفحات در هر مرتبه و نرخ پرش (یعنی فاکتور های 2و 3و 4 که توضیح دادیم) هم تاثیر زیادی دارند چون کیفیت و مرتبط بودن سایت برای کاربر را مشخص می نمایند. فاکتور های بک-لینک هم بسیار مهم هستند…. قابل توجه دوستانی که فکر می کنند دیگر گوگل برایش بک لینک مهم نیست… نه خیر هنوز هم برای گوگل و موتور های جستجو کمیت و کیفیت بک لینک ها و لینک-بیلدینگ بسیار مهم هست و تاثیر زیادی در رنکینگ دارد، و تمامی موارد مربوط به بک لینک ها باید به درستی و با دقت مورد توجه قرار گیرد تا رتبه شما در سرپ بهبود یابد!

کلیدواژه های برند همیشه وبسایت های مرتبط تر ولی ناشناخته تر را در جایگاه اول گوگل بر می گرداند، که خوب این مسئله طبیعی و واضح بود برای ما. ولی نکته ای که خود ما انجام دادیم و آن را در اینجا به شما رایگان آموزش می دهم این است که به عنوان یک استراتژی مبتدی می توانید ابتدا با “کیورد + برند” خود در صفحه اول بالا بیایید، حتی در رتبه اول، و بعد کم کم بدون برند هم همین اتفاق برای شما بیافتد به شرط اینکه کیورد هم یا کلمات کلیدی خاص و ویژه ای باشد که بیشتر در سایت شما یافت می شود تا در سایت های دیگر، یا یک عبارت لانگ تیل (مثلا 4 کلمه ای) باشد که در سایت شما بهتر از سایت های دیگر رتبه گرفته باشد قبلا، و بعدا شما به جای عبارت مثلا 4 کلمه ای از 2 کلمه استفاده کنید (نه اینکه مثل بعضی ها خیال کنید برای پر رقابت ترین کلیدواژه های تک کلمه ای هم به راحتی می شود این کار را انجام داد، نه خیر آنطوری نمی شود… و قطعا یک استراتژی اصولی نخواهد بود ). حتی به جای کلمه برند خود می توانید از تایتل ها و اصطلاحات خاص سایت خود استفاده کنید تا نا محسوس تر و هوشمند تر باشد، یعنی چنین کوئری هایی تا دیروز در گوگل جستجو و کلیک نمی شده ولی حال شما این کار را به شکل اصولی و نچرال انجام می دهید و بر روی سایت شما در سرپ بابت آن موارد کلیک می شود. این استراتژی را هم خودم بار ها پیاده سازی کردم و جواب داده است … پس نگویید که تئوری هست یا نمی شود!

جالب هست که خیلی ها به دنبال تولید محتوا هستند فقط، و اینکه کلمات کلیدی مورد نظر چند بار و در کجاها بیاید یا نیاید… در صورتیکه دقت کنید به این آمارها… حضور کیورد در تایتل و توضیحات متا و متن و … بسیار کم اهمیت تر از موارد دیگر است! تازه اصلا کل سئو چقدر برای سایت و بیزینس شما اهمیت دارد؟ آیا به دنبال شعار و تبلیغات و فریب دیگران هستید… که بگویید مثلا سایت ما در Alexa, Moz, Ahrefs, … دارای فلان رنکینگ هست؟ اگر به دنبال فروش سایت خود یا کسب و کار اینترنتی خود هستید اینها ملاک هست ولی تنها ملاک ارزش گذاری یک سایت یا بیزینس آنلاین نیست… بله شاید شما اگر آمار گوگل سرچ کنسول یا گوگل آنالیتیکس یا … را به خریدار یا سرمایه گذار یا مدیر شرکت خود نشان دهید موفقیت کار شما را  بهتر شاهد باشند… که البته سایت های زیاد دیگری که پارامتر های سئو را چک می کنند و امتیازات یا رتبه بندی هایی هم دارند مهم و با ارزش می توانند باشند، ولی صحبت من سر این است که اینها نباید تنها معیار ارزش گذاری یا پیشرفت و موفقیت در نظر گرفته شود!

گوگل هم تغییرات زیادی بر روی الگوریتم های خود مرتبا انجام می دهد، که حتی از برخی سایت ها مثل MozCast می توانید ببینید چه زمانی تغییرات گوگل بیشتر هست… ممکن هست که شما به خاطر زمان بندی بیزینس و مارکتینگ خود نتوانید منتظر باشید ببینید چه زمانی تغییرات زیاد هست و شما ریسکی انجام ندهید… ولی در کل اصول سئو همیشه تقریبا ثابت بوده… گوگل 13 تا الگوریتم اصلی دارد که جدیدترین آن الگوریتم برت گوگل می باشد… که در اینجا به جزییات اینها نمی خواهیم بپردازیم ولی بدانید که کلیت اصول سئو تغییرات خیلی زیادی نداشته و نخواهد داشت، و شما کافیست که بر اساس معیار ها و اهداف و شاخصه های کلیدی خود پلن و استراتژی برای خودتان داشته باشید نه بر اساس اینکه امسال چند هزار تا تغییر در الگوریتم های گوگل اتفاق خواهد افتاد.

در مورد بک-لینک پروفایلی که برای سایت خود لازم است که بسازید از این آمار ها می آموزیم که هر چه از دامنه های بیشتری (و همینطور تعداد کل بک لینک ها) برای خود بک لینک با کیفیت بگیرید به نفع سایت شما در سرپ خواهد بود و این نکته همیشه صادق است. اگر میزان جستجو ها برای کیورد های مورد نظر شما کم باشد، رتبه شما در گوگل به میزان کمتری تحت تاثیر تعداد بک لینک ها از دامنه های مختلف (و همینطور تعداد کل بک لینک ها و فالو بک-لینک ها) خواهد بود. یعنی اگر مثلا یک عبارت 5 کلمه ای مورد نظر شما هست تا به صفحه اول گوگل یا حتی رتبه یک برسید، دیگر ضرورتی ندارد که حتما بک لینک زیادی داشته باشید… یعنی لینک بیلدینگ زیاد (و لینک های دوفالو) برای کوئری ها و کلیدواژه های کم بازدید تر و کم رقابت تر ضروری نیست. اگر کلیدواژه های شما دارای رقابت زیادی در گوگل هست و بازدید زیادی می گیرد، باید از دامنه های مختلف (از سایت مختلف بر روی سرور هایی با آی پی ها مختلف)، فالو بک-لینک های با کیفیت زیادی بگیرید و این کار برای سئو شما ضروری خواهد بود.

در مورد توتال انکر ها، یعنی تعداد کل انکر ها در بک لینک های سایت، آمارها کمی پیچیده و متفاوت است ولی نتیجه ای که در نمودار آماری آن به وضوح می توان دید این است که در کیورد هایی که حجم جستجوی بسیار بالایی دارند همیشه دامنه هایی رنکینگ گرفته اند که بک-لینک انکر های بسیار زیادتری دارند نسبت به دامنه هایی که برای کیورد های کم بازدید تر (دارای حجم جستجوی کمتر) رتبه خوبی گرفته اند. این بدین معنی است که اگر می خواهید برای کلیدواژه های پر رقابت و پر بازدید سئو انجام دهید و رتبه خوبی در گوگل برسید، باید حتما از انکر ها در بک لینک ها استفاده کنید و خوب قبلا هم اشاره کردیم که باید بک لینک زیادی بگیرید؛ فقط حالا گفته می شود که باید حتما از انکر تکست های مناسب در بک لینک ها استفاده کرد. در مورد تعداد کلمات در هر کیورد نیز نمودار آمارها کمی پیچیده است ولی به طور متوسط می توان گفت که دامنه هایی که برای کیورد های شرت-هد (کمتر از 3 کلمه) رتبه خوبی گرفته اند دارای یونیک انکر های (انکر تسکت های غیر تکراری) بیشتری هستند. به طور کلی هم می توان گفت که هر چه رتبه دامنه بهتر بوده تعداد انکر های آن بیشتر بوده، ولی استثنا هم می بینم در این نمودارها… باز هم رتبه یک گوگل فرق می کند قانونش… رتبه یک در شرت-هد ها دارای یونیک انکر کمتر نسبت به رتبه یک لانگ تیل ها دارد، یعنی برای اینکه در لانگ تیل ها هم به رتبه یک برسید باید انکر تکست زیادی داشته باشید حتی بیش از رقابت برای کیورد های تک کلمه ای و دو کلمه ای! همچنین در این آمارهای دیده می شود که در بین فاکتورهای بک-لینک، کمترین تاثیر را وجود کیورد در انکر دارد، و کلیدواژه های هدف به ندرت در انکر ها دیده می شود. دقت کنید که این آمارها واقعی است… ولی یادتان نرود که فاکتور های بسیار مهمتری در رنکینگ و سئو وجود دارد! از نظر طول کیورد در انکر تکست ها نیز، در دامنه (سایت) هایی که  برای شرت-هد کیورد ها (یعنی تک کلمه ای و دو کلمه ای) رتبه خوبی گرفته اند غالبا از کیورد در انکر استفاده نشده است، ولی در مورد لانگ تیل کیورد ها اتفاقا از یک کیورد در انکر ها استفاده شده است. لذا اگر شما مثلا برای یک عبارت 4 کلمه ای می خواهید رتبه خوبی در گوگل بگیرید باید سعی کنید که از کلمات کلیدی در انکر تسکت های مثلا ریپورتاژ آگهی (مقاله خبری) که در سایت های دیگر قرار می دهید و از آن به سمت سایت خود بک-لینک می گیرید استفاده نمایید.

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا سئو کار حرفه ای باید سعی کنید تا یک “بک-لینک پورتفولیوی قوی برای رنکینگ سایت” خود بسازید (این حرف را گوگل تایید کرده است )، ولی شما بابت آن رنکینگ بهتری نمی گیرید مگر اینکه بر روی متریک های دیگر هم کار کنید و بر روی بک-لینک پروفایل نچرال و طبیعی خود تمرکز کنید و از استراتژی های متنوعی برای لینک-بیلدینگ استفاده کنید! در کیورد های کمتر جستجو شده در سرپ، رقابت کمتر و سبک تر است و شما با کمی زحمت بیشتر برای لینک-بیلدینگ می توانید رتبه بهتری در گوگل برای صفحه یا دامنه خود کسب کنید. از طریق این لینک هم می توانید برای آنالیز بک-لینک های سایت خود یا سایت های رقبا استفاده کنید و از قسمت بک لینک آدیت هم می توانید بک-لینک های بد را disavow کنید، یا از قسمت لینک-بیلدینگ با کیفیت ترین بک لینک ها را در زمینه کاری خود پیدا کنید.

در مورد اس اس ال در این آمارها می بینیم که واقعا برای سئو ضروری هست دیگر… شاید قبلا زیاد اهمیتی نداشت ولی الان دیگر قطعا مهم و تاثیرگذار هست… جدای از اینکه داشتن HTTPS باعث امنیت و اعتبار بیشتر سایت برای کاربران شما خواهد شد که به کسب و کار شما نیز کمک خواهد کرد. در این نمودارها می توان دید که در سگمنت کلمات کلیدی زیاد جستجو شده بر اساس طول کیوردها، در شرت-هد ها (از تک کلمه ای تا 3 کلمه ای) و لانگ تیل ها (4 کلمه ای به بالا) آمار ها بررسی شده است که البته در هر دو حالت اس اس ال باعث بهبود رنکینگ شده است (مخصوصا در صفحه اول گوگل… یعنی در 10 تا رتبه اول گوگل تاثیر بیشتری گذاشته) چون عملا دیده می شود که هر چه به رتبه یک گوگل نزدیک می شویم درصد بیشتری از سایت ها دارای SSL هستند، مخصوصا در جاهایی که رقابت بیشتر هست یعنی در کیورد های دارای حجم سرچ بالا. همچنین به دلیل اینکه سایت هایی که برای لانگ تیل ها (یا موضوعات کم رقابت) رتبه خوبی در سرپ گرفته باشند کمتر دارای اس اس ال هستند (حدود 20 % کمتر )، اگر هدف شما رنگینگ بسیار خوب در لانگ تیل ها (یا موضوعات کم رقابت) هست، به راحتی با استفاده از HTTPS کردن سایت خود می توانید نسبت به سایر رقبا در رتبه بهتری قرار بگیرید و در سرپ بالاتر بیایید. البته لازم است تذکر بدهم که اگر سایت شما ایندکس شده در گوگل و از امروز می خواهید https بشوید باید حتما نکات و ملزومات آن را به دقت مطالعه نمایید و در گوگل سرچ کنسول و … آن را رعایت نماید تا گوگل بداند که سایت شما کنونیکال (canonical) هست و دچار جریمه duplicate link/content نشوید اگر چه گوگل می داند که شما محتوای کپی ندارید و فقط دو تا لینک دارید برای یک پیج… که خودتان باید آنها را به https ریدیرکت نمایید (در وردپرس با یک پلاگین راحت انجام می شود ). من کلا برای اینکه هیچ وقت دچار این دردسر ها نشوم، اجازه ایندکس شدن سایت جدیدم را به گوگل نمی دهم تا اس اس ال و بقیه نکات پیج ها و ملزومات سئو را رعایت کنم، و بعد از آن اجازه می دهم تا سایت من ایندکس شود و بعدا سراغ گوگل سرچ کنسول و بعد هم شاید گوگل آنالیتیکس و اینها می روم (که معمولا حداکثر چند روز زمان می گیرید از من ). قسمت siteaudit در سایت اس ای ام راش هم می تواند به شما کمک کند تا ببینید که بعد از پیاده سازی اس اس ال به درستی آن را اجرا نموده اید یا خیر… و اگر مشکلی در سئو سایت یا … بعد از پیاده سازی و نگهداری https پیش آمده باشد به شما آن را نشان دهد.

در مورد محتوا یا مقاله، طول متن ایده آل همیشه مورد بحث بوده است. در این آمارها می خواهیم ببینیم که آیا رابطه ای بین طول محتوا و رتبه در سرپ گوگل وجود دارد یا خیر… با توجه به سگمنت ها و دسته بندی های مختلفی که در این آمارها انجام شده است، به طور کلی می توان دید که هر چه محتوای بیشتری در صفحه وجود داشته باشد رنکینگ بهتری می گیرند. مقاله های طولانی تر رتبه بهتری برای کیورد های با حجم جستجوی بالا می گیرند. صفحاتی که برای کلیدواژه های بسیار محبوب رتبه خوبی گرفته اند تقریبا 1.5 برابر محتوای بیشتری داشته اند نسبت به صفحاتی که در سگمنت کم حجم (میزان جستجوی کیورد) قرار داشته اند. همچنین صفحاتی که دارای کیورد های لانگ تیل هستند دارای محتوای بیشتری هستند نسبت به صفحاتی که دارای کیورد های شرت-هد هستند. شما نیز باید به اینکه توجه داشته باشید چون وقتیکه کاربران در گوگل یک کیورد کوتاه را جستجو می کنند دنبال خلاصه دقیقی از یک موضوع هستند، و هنگامیکه یک کیورد بلند را سرچ می کنند به دنبال یک مطلب بلند و مفصل هستند که کامل در مورد آن توضیح داده باشد. طبق این آمار ها، کوئری ها بلند تر (لانگ تیل ها) صفحات دارای محتوای بیشتر (حدود 20 % بیشتر) را بر می گردانند نسبت به کوئری های کوتاه تر (شرت-هد ها).

نکته ای که شاید جالب باشد مخصوصا در مورد سایت های معروف ایرانی که این کار را انجام می دهند و فکر می کنند که تاثیر زیادی در سئو دارد این است که طبق این آمارهای معتبر، حضور کیورد در متا دیسکریپشن (توضیحات متای صفحه) تاثیری در رنکینگ ندارد! بله درسته این مطلب… تاثیری در سئو ندارد! ولی باز هم مشاهده می کنیم که سایت های زیادی این کار را انجام می دهند مخصوصا برای صفحاتی که کیورد های آنان زیاد جستجو می شوند (یعنی کیورد ها را در توضیحات متا قرار می دهند )، تقریبا کمتر از 50 %  چنین سایت هایی این کار را (بیهوده) انجام می دهند. در سایت هایی که برای کیورد های با حجم سرچ کم رتبه خوبی گرفته اند تقریبا 15 % آنان کیورد را در توضیحات متای صفحه قرار می دهند… که همچنان کار بیهوده و بی تاثیری است! من الان برای همین صفحه مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، اصلا توضیحات متا ننوشته ام و نخواهم نوشت… در سرپ گوگل هم خودش توضیحات لازم را از قسمتی از این صفحه بر می دارد و نشان می دهد… نیازی نیست من کار اضافه ای انجام دهم (با اینکه پلاگین سئوی من دارد با رنگ قرمز به من اخطار می دهد که توضیحات متا ننوشته ام… ولی برای من اهمیتی ندارد ). البته اگر برای شما نرخ تبدیل در سرپ به شکل خاصی مهم باشد، یعنی بخواهید که حتما توضیحات متای خاصی برای صفحه شما، مخصوصا صفحه اصلی سایت ظاهر گردد، خوب اهمیت آن فراتر از رتبه سایت یا صفحه در سرپ خواهد بود… حتی اگر کیورد خاصی هم در توضیحات متای صفحه نیاورید… چون هدف شما افزایش نرخ کلیک یا جذب افراد مخاطب خاص یا برندینگ خاص… بوده است. در اکثر سایت های سئو نیز توضیحات متای صفحه اصلی پارامتر مهمی در سئو محسوب شده که با توضیحاتی که دادم مغایرتی ندارد، پس لااقل برای Homepage سایت آن را بنویسید حتما.

با توجه به این آمارها، از نظر وجود کیورد در تایتل مقاله ها باید گفت که هر چی میزان بیشتری آن کیورد دارای جستجو (حجم سرچ) باشد، درصد صفحات بیشتری وجود دارد که کیورد را در تایتل و متن صفحه استفاده کرده اند (اگرچه تنها وجود کیورد در تایتل و متن تاثیر زیادی در رنکینگ ندارد، نه به تنهایی… ). همچنین می توان گفت که اکثر صفحاتی که برای کیورد های دارای جستجوی بالا رنکینگ خوبی گرفته اند ( بیشتر از 60 % آنهایی که در صفحه اول و دوم گوگل هستند)، یک کیورد به تایتل اضافه کرده اند، که نیامده عین کیورد اصلی بوده بلکه احتمالا کوئری ها مشابه کیورد اصلی هم اوکی هستند و محسوب شده اند… کاری که ما اغلب انجام می دهیم نیز همین است… لزومی ندارد که عین کیوردی که هدف اصلی شما هست در تایتل یا صفحه کپی شود، مخصوصا در مورد لانگ تیل ها که اصلا لازم نیست… بلکه یک کیورد مشابه یا جامع تر یا … نیز شاید بتواند کافی باشد (وجود تنوع در کلمات کلیدی اتفاقا کمک می کند و تنوع کیورد های متن مهم هست). همچنین بیش از 75 % صفحاتی که برای کیورد های دارای سرچ بالا رتبه خوبی گرفته اند، یک کیورد در متن آورده اند. از نظر طول کیورد نیز، هم در مورد شرت-هد ها و هم لانگ تیل ها، صفحاتی که در رتبه یک گوگل قرار گرفته اند، کیورد بیشتری داشته اند. این بدین معنی است که اگر می خواهید به رتبه اول در سرپ برسید باید صفحات بیشتری ایجاد کنید در سایت خودتان که دارای آن کیورد مورد نظر باشد (و برای کیورد های محبوب متن طولانی تر بنویسید ).

در مورد بازدید وبسایت، نکته جالب این است که شاید خیلی ها تصور کنند که ترافیک ارگانیک مهم ترین تاثیر را دارد، ولی در واقع ترافیک مستقیم بیشترین تاثیر را سرپ دارد! یعنی شما ترافیک مستقیم سایت خود را افزایش بدهید، رتبه شما در سرپ نیز بهبود خواهد یافت و بعد ترافیک ارگانیک بیشتری نیز از گوگل دریافت خواهید کرد! البته باز هم من دقت کردم در این نمودارهای آماری، در رتبه اول و حتی دوم خیلی این مورد وجود نداشت… یعنی گوگل جایگاه سوم به بعد را خیلی متاثر از این فاکتور قرار داده (مخصوصا در مورد کیورد های دارای حجم جستجوی بالا)… یا وبسایت های رتبه اول و دوم خیلی دنبال ترافیک مستقیم نبوده اند و همچنان به خاطر فاکتورهای دیگر توانسته اند رتبه بالای گوگل را بدست آورند. ظاهرا گوگل آتوریتی دامنه (Domain Authority) و ترافیک مستقیم سایت را در اولویت قرار می دهد برای رتبه بندی، مخصوصا در مورد کیورد های دارای حجم جستجوی بالا. بنابراین شما نباید تنها بر روی ترافیک ارگانیک تمرکز کنید، حتی اگر به دنبال بهبود ترافیک ارگانیک هستید… بلکه باید بر روی ترافیک مستقیم نیز تمرکز کنید… مثلا در تبلیغات تلویزیونی و ایمیل و سامانه پیامکی و … مستقیما سایت خود رو تبلیغ کنید و از مخاطبان خود بخواهید که سایت شما را به خاطر بسپارند و مرتبا به سایت شما مراجعه نمایند… این ترافیک مستقیم بسیار برای سئو و رنکینگ شما مفید هست، که البته برای برندینگ و استراتژی تبلیغاتی شما نیز می تواند بسیار خوب باشد. فراموش نکنید که هزینه کردن و وقت و انرژی گذاشتن بر روی برندینگ و آگاهی سازی برند، می تواند به همان اندازه سئو اهمیت داشته باشد (در بسیاری از موارد).

 

در مورد سیگنال های رفتار کاربری، از جمله فاکتورهای 2و3و4 از بین این 17 فاکتور مذکور، می توان گفت که این ها اطلاعاتی به شما می دهند تا متوجه الگوهای رفتار کاربری بشوید و اینکه محتوای سایت شما درگیر کننده و جذاب هست برای کاربر یا خیر؛ آیا مسیریابی و جابجایی در سایت شما راحت هست برای کاربران یا خیر، و اینکه معمولا کاربر ها چگونه با سایت شما برخورد می کنند (و واکنش نشان می دهند). در مورد نرخ پرش در این نمودارهای آماری می تواند دید که تقریبا هر چه رتبه صفحه بالاتر باشد، نرخ پرش آن (فاکتور شماره 4) کمتر است. عرض کردم تقریبا چون نمودار صعودی هست به طور کلی، ولی باز می توان مشاهده کرد که در جایگاه اول و دوم در سرپ کمی حالت استثنایی وجود دارد و رتبه 3 در گوگل کمترین (بهترین) نرخ پرش را داراست، هم برای کیورد های کم-حجم و هم برای کیورد های دارای حجم سرچ بالا. میزان نرخ پرش به طوری متوسط برای سایت هایی که برای کیورد های دارای جستجوی کم رتبه خوبی گرفته اند، 49 % می باشد؛ و برای کیورد های دارای حجم جستجوی بالا حدود 51 % می باشد طبق گفته های اس ای ام راش، ولی چیزی که من در این نمودار می بینم این است که درصدهای مذکور تقریبا برای 5 رتبه اول در سرپ است. در مورد فاکتور شماره 2، یعنی زمان بر روی سایت، می توان دید که به طور کلی تقریبا شیب نزولی وجود دارد، یعنی هر چه کاربرها زمان بیشتری را در سایت صرف کنند، رتبه بهتری در گوگل خواهند داشت. برای کیوردهای دارای جستجوی بالا، تقریبا این متریک زمان-در-سایت در 4 رتبه بالای گوگل برابر هست. در سایت هایی که برای کیوردهای دارای جستجوی کم رتبه خوبی گرفته اند، زمان-در-سایت تقریبا 40 ثانیه کمتر است. لذا اگر شما می خواهید برای کیورد های دارای حجم بالا رتبه خوبی در گوگل بگیرید باید کاربر ها لااقل 40 ثانیه بیشتر در سایت شما باقی بمانند… یعنی باید محتوا بهتر و بیشتری داشته باشید.

 

این تحلیل و آنالیز ها به همراه استراتژی ها و پلن های پیشنهادی را خود اینجانب تدوین کرده و نوشته ام، ولی بررسی ها و آمارهای پایه ای توسط سایت اس ای ام راش ارائه گردیده است که فایل پی دی اف آن را می توانید از همینجا دانلود نمایید:

SEMrush_Ranking_Factors_Study_2_0

 Download 1.42 MB PDF File, 55-Page PDF Document

 

 

در سایت SEMrush این آمار ها و اطلاعات قرار داده شده جهت استفاده عموم، که مشخص می کند خیلی از پارامتر ها که بعضی ها فکر می کنند در رنکینگ و سئو خیلی مهم هست زیاد هم تاثیری نداشته و همینطور بر عکس آن؛ یعنی برخی فاکتور ها در سئو و رتبه بندی خیلی مهم تر از آنی هستند که بعضی ها فکر می کنند یا حتی به آن فکر هم نمی کنند چون نمی دانند که معیار و نکته با اهمیتی است.

 

خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ
اگر به پلن و استراتژی برای سئو و دیجیتال مارکتینگ خود نیاز دارید با ما تماس حاصل فرمایید:

تماس با ما

 

همچنین اگر تمایل داشتید می توانید کتاب اینجانب را از سایت ما دانلود نمایید: https://2018marketing.com/ebook100

 

*** لطفا در صورت تمایل به اشتراک گذاری یا استفاده از این مقاله نام سایت ما یا مرکز تجارت دیجیتال را به عنوان مرجع مقاله ذکر نمایید. در صورت تمایل به دریافت مشاوره نیز با ما تماس حاصل نمایید.

 




پاسخ دهید