MCI VAS Marketing Rules

قوانین و مقررات در وس اپراتوری و خدمات ارزش افزوده در ایران

قوانین و مقررات در وس اپراتوری و خدمات ارزش افزوده در ایران

 

باید توجه داشته باشید که چه به عنوان صاحب محتوا، چه آژانس تبلیغاتی و واسطه، چه اگریگیتور… به هیچ عنوان تخلفی در هنگام تبلیغات و یوزرگیری و … مرتکب نشوید! چرا که جریمه های اپراتور برای تمامی سی پی ها و اس پی ها و … نیز ممکن است لحاظ شود و این فقط اگریگیتور نیست که باید کمپین های تبلیغاتی را در وس اپراتوری مورد بررسی و کنترل قرار دهد. جدای از آن، یک شخص حقیقی یا حقوقی باید بداند که چه ممیزی ها و قوانینی از ابتدا وجود دارد که اپلیکیشن و محتوای خود را بر اساس آن تنظیم نماید.

 

*** برخی از ممیزی های اپراتور ها (ایرانسل، همراه اول، …) جهت لانچ خدمات ارزش افزوده مخابراتی در قالب بالک اس ام اس و لانچ اپلیکیشن ورژن اپراتوری در اپ-استور های چارخونه، اول مارکت و … به شرح ذیل می باشد:

  • اپلیکیشن یا محتوای رسانه های موجود در آن (اسامی، متون، مطالب و نوشتارها، عکس ها، ویدیوها …) می بایستی  با فرهنگ و مذهب اسلامی، با قوانین جمهوری اسلامی ایران و قومیت ها مختلف و ملیت های اصیل ایرانی در مغایرت نباشد.
  • معمولا اپلیکیشن یا محتوای آن می بایستی کاملا رایگان نباشد به گونه ای که در داخل اپلیکیشن هیچ گونه درآمدزایی به شکل پرداخت درون-برنامه ای، خرید محصولات/خدمات، اشتراک روزانه/ماهانه وجود نداشته باشد. یعنی اصولا اپراتور باید بطور مستقیم و کامل از داخل اپلیکیشن درآمد حاصل نماید نه اینکه درگاه دیگری در داخل یا خارج از اپلیکیشن ورژن اپراتوری وجود داشته باشد، اگرچه ممکن است که در این حالت نیز با احتمال کمی با شرایط خاصی پذیرفته شود.
  • معمولا نسخه کامل اپراتوری اپلیکیشن یا کل محتوای رسانه های موجود در آن، اصولا نباید در جای دیگری کاملا رایگان موجود باشد؛ اعم از اپلیکیشن های شما یا دیگران در سایت ها یا اپ-استور های مختلف، چراکه در آنصورت توجیه درستی در ارایه به اپراتور جهت فروش و درآمدزایی وجود نخواهد داشت.
  • محتوا و فایل های رسانه ای (عکس، فیلم، نوشته، کتاب، فایل صوتی…) می بایستی از لحاظ کپی رایت تعیین تکلیف شوند که آیا اپن-سورس هستند، آیا اجازه به اشتراک گذاشتن آن محتوا در اینترنت و بستر دیجیتال اپراتوری وجود دارد؟ آیا مجوز های لازم بابت نرم افزار، محتوا و فایل های موجود در آن وجود دارد یا لازم به اخذ مجوز از صاحبان اثر یا وزارت ارشاد و رسانه های دیجیتال، اخذ کد شامد و … می باشد یا خیر؟ معمولا ذکر دقیق محل تامین محتوی به همراه تصویر مجوزهای لازم از مراجع ذیربط در پروپزال پیشنهاد سرویس الزامی است.
  • قسمت های رایگان و پولی (یا دارای ارزش پریمیوم) می بایستی در هر یک از حالات پرداخت درون-برنامه ای یا اشتراک روزانه/ماهیانه برای اپراتور واضح و مشخص گردد.
  • پروژه ها و سرویس هایی که فاقد محتوای غنی یا متن های پیامکی غنی محسوب گردند از حالت خدمات ارزش افزوده خارج، و محتوای تبلیغاتی محسوب خواهند گردید. بالک تبلیغاتی غیر غنی بصورت رایگان (و شاید حتی پولی) ارسال نخواهد شد و در سرویس های خدمات ارزش افزوده گنجانده نخواهد شد.
  • محصول نباید در محتوای خود به سایر اپراتورها، فروشگاه‌ها و سایت‌های توزیع اپلیکیشن یا بازی اشاره کند.

 

این ها مواردی بود که من حدود دو سال پیش نوشتم و هنوز هم کم و بیش درست هستند… ولی باید بدانید که قوانین مرتبا بروزرسانی می گردد و می بایستی اجرا گردند توسط همه افراد و ارگان ها… مثلا ابتدای همین سال 1398؛ همراه اول و ایرانسل و … اعلام کردند که دیگر قرعه کشی به عنوان جایزه در خدمات ارزش افزوده مجاز نمی باشد (نامه رسمی همراه اول به 5 اگریگیتور رسمی در تاریخ 17 فروردین 98 ابلاغ شد). لذا دیگر تبلیغ و جایزه بر اساس قرعه کشی ممنوع می باشد در وس اپراتوری و … و می بایستی فقط جایزه قطعی داده شود و بر اساس کاری که کاربر در اپلیکیشن یا سرویس انجام داده و مشارکت داشته جایزه قطعی اهدا شود مانند چند گیگ اینترنت قطعی بابت …

 

MCI VAS Marketing Rules

 

مواردی دیگری نیز هست که همراه اول در یک فایل آن را اطلاع رسانی کرده تا بدانید و مراقب باشید و حتما سعی کنید کل قوانین و مقررات را رعایت نماید تا سرویس شما مردود نگردد یا جریمه نشوید:

 

VAS Advertisement Rules and Regulations

Download 739 KB PDF File , 26-Page PDF!

*** لطفا در صورت تمایل به اشتراک گذاری یا استفاده از این مقاله نام سایت ما یا مرکز تجارت دیجیتال را به عنوان مرجع مقاله ذکر نمایید. در صورت تمایل به دریافت مشاوره نیز با ما تماس حاصل نمایید.

 




پاسخ دهید